![]() |
![]() |
![]() |
Port Dickson, 4 Februari 2022 : Pusat Pembangunan Maklumat dan Komunikasi (iDEC), Universiti Putra Malaysia telah melaksanakan Bengkel Semakan Objektif Kualiti iDEC 2022 dan Garis Panduan Keselamatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (GPKTMK) pada 4 hingga 6 Februari 2022 bertempat di D'wharf Hotel & Residence, Port Dickson.
Semakan secara berkumpulan telah dilaksanakan untuk Objektif Kualiti iDEC yang terdiri daripada Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Piagam Pelanggan serta Pelan Fungsian dan Aras. Lima kumpulan yang diterajui oleh Ketua Bahagian telah membincangkan dan menambahbaik Objektif Kualiti iDEC 2022.
BIL. |
NAMA KETUA KUMPULAN |
AHLI KUMPULAN |
KUMPULAN |
Objektif Kualiti iDEC 2021 |
||
Petunjuk Prestasi Utama (KPI) |
Piagam Pelanggan (PP) |
Pelan Fungsian dan Aras (PFA) |
||||
1. |
Ts. SYEMSUL BAHRIM BIN ABDUL |
1. AHRI SOGOK 2. ABDUL WAHID MOHD. SIDIK 3. ZURAYAWATI SULAIMAN (R) |
1 |
KPI 1 MEMANTAPKAN KUALITI PERKHIDMATAN APLIKASI AKADEMIK UTAMA UNIVERSITI PADA WAKTU PENGGUNAAN PUNCAK |
PP 1 MEMASTIKAN KETERSEDIAAN 24 JAM SEHARI PERKHIDMATAN SISTEM APLIKASI UTAMA |
|
2. |
Ts. SHAHRIL ISKANDAR AMIR |
1. Ts. ROSTAM ABU BAKAR 2. RIZAL RAZAK 3. Ts. MOHAMAD FARID HARUN 4. Ts. SAYID MOHAMAD NAZARI SAYID ISMAIL(R) 5. WAN HAFIZI WAN UMAR |
2 |
KPI 2 MEMASTIKAN KETERSEDIAAN RANGKAIAN UPMNET PADA PERINGKAT SUPER CORE SWITCH, CORE SWITCH, DISTRIBUTION SWITCH DAN ACCESS SWITCH DI FAKULTI UPM SERDANG |
PP 2 MEMASTIKAN KETERSEDIAAN 24 JAM SEHARI UNTUK PERKHIDMATAN RANGKAIAN UNIVERSITI |
PFA 1 Penyelenggaraan ICT |
3. |
MOHD. ZUL MOHD. YUSOFF |
1. HARYATI ABDULLAH 2. MOHAMMAD HAFIZ MOHAMAD ZAMRI 3. ROSLIZA IBRAHIM 4. ROSRIZAL MOHD ZAIN 5. Ts. MOHD. MAZLIMIN OMAR 6. Ts. SAIFUL RAMADZAN HAIRANI 7. MUHAMMAD FADZLI ARIFIN (R) |
3 |
KPI 3 MEMASTIKAN PERKHIDMATAN SOKONGAN ICT YANG DILAKSANAKAN MENCAPAI TAHAP MINIMA 4 PADA SKALA LIKERT DALAM PENILAIAN KEPUASAN PELANGGAN |
PP4 MEMASTIKAN PERKHIDMATAN ICT DILAKSANAKAN DALAM TEMPOH YANG TELAH DITETAPKAN DAN MEMENUHI KEPUASAN PELANGGAN |
PFA 3 Perkhidmatan ICT |
KPI 4 MEMASTIKAN PERKHIDMATAN BAIK PULIH ICT MENEPATI TEMPOH RESPONS, TEMPOH BAIK PULIH DAN MEMENUHI KEPUASAN PELANGGAN YANG DITETAPKAN |
||||||
4. |
Ts. MOHD. RIZAL KHANAFIE |
1. Ts. AZIZI SABRON 2. JURAIDAH MOHAMAD AMIN 3. AIDAH NGATIMAN 4. AHMAD FAISAL ABDUL GHAFAR 5. NURUL FATIHAH MD. MARHAM 6. Ts. HUDA KHAIRUDDIN (R) |
4 |
KPI 5 MEMASTIKAN PEMBANGUNAN ICT DILAKSANAKAN BERDASARKAN PERMOHONAN |
|
PFA 2 Pembangunan ICT |
KPI 6 MEMASTIKAN PERMOHONAN PENYELENGGARAAN APLIKASI DILAKSANAKAN BERDASARKAN KEPERLUAN |
|
|
||||
5. |
MOHD SHAFREE AHMAD
|
1. NORAZLIN YUSOF 2. HARUN JANTRIK 3. MOHD. RAFIZAN RAMLY 4. NOR AZLINA ZAINAL ABIDIN (R) |
5 |
KPI 7 MEMASTIKAN PERKHIDMATAN HELPDESK ICT YANG DILAKSANAKAN MENCAPAI TAHAP MINIMA 4 PADA SKALA LIKERT DALAM PENILAIAN KEPUASAN PELANGGAN |
PP3 MEMASTIKAN KETERSEDIAAN 24 JAM SEHARI UNTUK SISTEM TELEKOMUNIKASI PP5 MEMASTIKAN KETERSEDIAAN 24 JAM SEHARI PERKHIDMATAN SISTEM APLIKASI UTAMA |
|
Kumpulan GPKTMK :
NAMA |
KUMPULAN |
TOPIK GPKTMK |
PROF. MADYA Ts. DR. FATIMAH SIDI (KETUA) |
1 |
1.0 PENGENALAN 2.0 OBJEKTIF 3.0 PENYATAAN 4.0 SKOP 5.0 PELAKSANAAN PENYELENGGARAAN DAN PEMAKAIAN |
Ts. SAIFUL RAMADZAN HAIRANI |
||
ROSMI BIN OTHMAN |
||
Ts. MOHD FAIZAL DAUD |
||
MOHD SHAFREE AHMAD |
||
Ts. SYEMSUL BAHRIM BIN ABDUL (KETUA) |
2 |
6.0 ORGANISASI KESELAMATAN MAKLUMAT 7.0 KESELAMATAN SUMBER MANUSIA 8.0 PENGURUSAN ASET 9.0 KAWALAN AKSES |
JURAIDAH MOHAMAD AMIN |
||
Ts. AZIZI SABRON |
||
ROSLIZA IBRAHIM |
||
RIZAL RAZAK |
||
ABDUL WAHID MOHD. SIDIK |
||
MOHD. ZUL MOHD. YUSOFF (KETUA) |
3 |
10.0 KRIPTOGRAFI 11.0 KESELAMATAN FIZIKAL DAN PERSEKITARAN 12.0 PENGURUSAN OPERASI KESELAMATAN 13.0 KESELAMATAN KOMUNIKASI |
HARYATI ABDULLAH |
||
AHRI SOGOK |
||
Ts. ROSTAM ABU BAKAR |
||
MOHAMMAD HAFIZ MOHAMAD ZAMRI |
||
Ts. SHAHRIL ISKANDAR AMIR (KETUA) |
4 |
14.0 PEROLEHAN, PEMBANGUNAN DAN PENYELENGGARAAN SISTEM MAKLUMAT 15.0 HUBUNGAN DENGAN PEMBEKAL 16.0 PENGURUSAN INSIDEN KESELAMATAN ICT |
ABDUL MOHAMAD OMAR |
||
WAN HAFIZI WAN UMAR |
||
ROSRIZAL MOHD ZAIN |
||
Ts. MOHAMAD FARID HARUN |
||
Ts. SAYID MOHAMAD NAZARI SAYID ISMAIL |
||
HARUN BIN JANTRIK |
||
MOHD. RAFIZAN RAMLY |
||
Ts. MOHD. RIZAL KHANAFIE (KETUA) |
5 |
17.0 PENGURUSAN KESINAMBUNGAN PERKHIDMATAN 18.0 PEMATUHAN 19.0 DEFINISI/GLOSARI |
Ts. HUDA KHAIRUDDIN |
||
AIDAH NGATIMAN |
||
AHMAD FAISAL ABDUL GHAFAR |
||
ZURAYAWATI SULAIMAN |
||
MUHAMMAD FADZLI ARIFIN |
||
MOHD. MAZLIMIN OMAR |
6 |
DOKUMEN SoA DOKUMEN SPK GPKTMK (PENGUMPULAN, SEMAKAN DAN KEMASKINI DOKUMEN TERKINI) |
NURUL FATIHAH MD. MARHAM |
||
NORAZLIN YUSOF |
||
NOR AZLINA ZAINAL ABIDIN |
Terdapat beberapa perubahan untuk Objektif Kualiti iDEC 2022 dan pengukuran terkini akan bermula pada April 2022 (sukuan ke-2). GPKTMK juga telah dibentangkan dan hasil akhir akan dibentangkan di iDEC UPM.
Date of Input: 15/02/2022 | Updated: 15/02/2022 | nazlina
Universiti Putra Malaysia
UPM Putra InfoPort - IOI Resort
Jalan Kajang - Puchong
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan