SOALAN LAZIM | PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (iDEC)
» SOALAN LAZIM

SOALAN LAZIM

PERKHIDMATAN ICT
1
Bagaimanakah saya boleh memohon perkhidmatan daripada iDEC? 

Anda perlu mengisi borang permohonan secara atas talian melalui Sistem Perkhidmatan ICT (http://www.spict.upm.edu.my).

2
Sekiranya menghadapi kerosakan peralatan ICT seperti pencetak (printer - tidak boleh cetak), apa perlu dilakukan?

Pegawai perlu mengisi borang permohonan baikpulih atas talian di http://spict.upm.edu.my/. Isi borang yang disediakan secara atas talian mengikut masalah yang anda hadapi.

3
Saya terlupa kata laluan sistem e-claim, pada siapa perlu saya rujuk masalah ini? 

Permasalahan ini perlu emailkan kepada Pn Yusnawati iaitu yusna@upm.edu.my atau hubungi talian di 8947 2489.
 

4
Bagaimana saya boleh hebahkan maklumat untuk semua warga UPM?

Untuk hebahan maklumat kepada semua warga UPM, perlu emelkan kepada buletin@upm.edu.my. Pihak COSCOMM akan melaksanakan semakan dan tapisan sebelum diemelkan kepada warga UPM (staf UPM sahaja).

5
Bagaimana saya boleh dapatkan DVD Majlis Konvokesyen?

Sila hubungi Encik Mohd. Rizal Khanafie di talian 03 89471223 / 012 3506565.


SISTEM/APLIKASI
6
Siapa perlu dirujuk jika menghadapi masalah permohonan bawa baki cuti ? 

Permohonan bawa baki cuti perlu di beritahu terlebih dahulu kepada  kerani cuti setiap PTJ.
Sekiranya ia tidak  dapat diselesaikan di PTJ. Sila maklumkan dengan Pejabat Pendaftar.
 

7
Jika buletin yang saya hantar untuk disiarkan dalam Buletin UPM tidak disiarkan, siapa yang patut saya rujuk? 

Semua masalah dengan Buletin UPM hendaklah merujuk kepada Puan Zarina di talian 03 8946 6014.
 

8
Saya tidak boleh akses ke sistem Putra Blast! 

Permasalahan berlaku sama ada :

  • status 'drop' - sama ada tidak mendaftarkan subjek atau tidak membayar yuran. Pelajar perlu menyelesaikan permasalahan tersebut di Sekolah Pengajian Siswazah. Setelah status 'drop' bertukar kepada 'continue', pelajar boleh mengakses Putra Blast seperti biasa
  • pelajar lupa kata laluan/kata laluan salah - sila akses url ini : https://upm-id.upm.edu.my/student 
  • masalah teknikal sistem - akan dirujuk dengan seksyen yang berkenaan 
  • 9
    Kenapa maklumat saya tidak terkini di dalam Putra Research and Innovation Management System (PRIMS)?

    Emelkan aduan/permasalahan berkaitan PRIMS ke alamat bgp.rmc@upm.edu.my atau km@upm.edu.my

    10
    Kenapa profil saya tidak memaparkan sebarang maklumat dan tidak boleh dikemaskini?

    Emelkan aduan/permasalahan berikut ke alamat cadeinovasi@upm.edu.my atau hubungi di talian 03 8946 6049.

    11
    Bagaimana menggunakan Sistem "Putra Research and Innovation Management System"?

    Klik di sini untuk panduan penggunaan.

    12
    Siapa pegawai yang bertanggungjawab untuk Helpdesk Putra Blast?

    Akses laman web Putra Blast (http://learninghub.upm.edu.my/) dan klik pada menu Helpdesk.

    13
    Apakah ID saya untuk Sistem e-Tender UPM?

    Sila hubungi urus setia Seksyen Perolehan (Tender), Pejabat Bendahari UPM di talian 03-8946 6218.

    14
    Bagaimana saya dapat mengetahui status syarikat sama ada telah berdaftar dengan UPM?

    Sila hubungi urus setia Seksyen Perolehan (Tender) di talian 03-8946 6224.

    15
    Senarai nama pegawai yang boleh dihubungi sekiranya Sistem eRO bermasalah :

    16
    Bagaimana untuk mengemaskini laman web staf UPM (profile.upm.edu.my)?

    Klik di sini untuk panduan pengguna.

    17
    Siapakah pegawai yang bertanggungjawab sekiranya saya ada masalah berkaitan HiStaf?


    PERISIAN
    18
    Apakah senarai perisian  berlesen yang disediakan oleh pihak iDEC yang boleh digunakan oleh pegawai atau pelajar  di UPM? 

    Senarai Perisian berlesen yang disediakan oleh pihak iDEC boleh rujuk di sini.  

    19
    Adakah perisian Office 365 boleh digunakan selamanya?

    Setelah staf/pelajar tidak lagi berkhidmat/belajar di UPM, perisian Office 365 tidak boleh digunakan. Perisian tersebut menggunakan data UPM-ID. Sekiranya status tidak aktif, perisian dan sistem di UPM tidak boleh digunakan atau diakses.

    20
    Bagaimana untuk muat turun Office 365?

    Mohon klik di sini untuk panduan instalasi Office 365.

    21
    Saya telah cuba instal mengikut panduan tetapi gagal untuk "reset password". Apa yang perlu dibuat?

    Sekiranya gagal, emelkan maklumat berikut kepada fadzliarifin@upm.edu.my. Anda akan menerima kata laluan sementara yang dihantar ke alamat emel rasmi (UPM).

  • Nama             :
  • No. Matrik     :
  • Fakulti           : 
  • Email UPM    :
  • No. HP           :  
  •  


    EMEL UPM
    22
    Saya staf berstatus kontrak. Selepas kontrak disambung, saya tidak boleh login emel saya dan terpapar mesej “invalid username or password”. 

    Masalah ini berlaku disebabkan Pejabat Pendaftar belum mengaktifkan status anda. Sila hubungi Seksyen Pelantikan, Pejabat Pendaftar jika menghadapi masalah ini.
     

    23
    Saya telah menukar UPM id saya, namun begitu saya tidak boleh membuka email saya dengan kata laluan yang baharu. Bagaimana untuk saya menyelesaikan masalah ini? 

    Permasalahan ini perlu dirujuk dengan pihak iDEC Helpdesk di talian 8947 1990 atau email kepada idec_helpdesk@upm.edu.my

    24
    Bagaimana untuk mengakses emel bagi pelajar UPM?

    Login menggunakan UPM-ID setelah akses ke laman web http://mail.student.upm.edu.my

    25
    Bagaimana sekiranya saya terlupa kata laluan emel UPM?

    Staf :

  • akses http://emel.upm.edu.my
  • klik pada UPM-ID
  • klik pada ayat "Click here for UPM Staff" di bawah ayat "Forgot Password"
  •   Pelajar :
  • akses http://mail.student.upm.edu.my
  • klik pada "Click here for UPM Student" di bawah ayat "Forgot Password"

  • RANGKAIAN UPM
    26
    Bagaimana saya (Enumerator/RA) untuk mengakses rangkaian kerana tidak mempunyai UPM-ID?

    Supervisor/Pensyarah perlu menghantar surat rasmi pengesahan yang mengandungi maklumat berkaitan Enumerator/RA di bawah seliaan bagi tujuan pendaftaran ID secara manual. Emelkan kepada putrahotspot@upm.edu.my dan salinan kepada Ketua Seksyen ICT PTJ. Mohon dinyatakan dalam surat rasmi tersebut maklumat seperti berikut :

  • Nama :
  • No. Kad Pengenalan :
  • Emel Enumerator/RA :
  • Tempoh Projek :
  • 27
    Bagaimana akses rangkaian di UPM?

    Klik di sini untuk panduan lengkap.

    28
    Bagaimana akses Eduroam? Adakah pelajar boleh menggunakan Eduroam? Apakah format ID yang digunakan? Adakah menggunakan UPM-ID?

  • Edu Roam - Panduan Pengguna (Android)
  • Edu Roam - Panduan Pengguna (iPhone)
  • Ya, pelajar boleh menggunakan Eduroam. Login menggunakan UPM-ID.

  • UPM-ID
    29
    Berapa lama saya boleh aktifkan UPM-ID sekiranya lapor diri hari ini?

    Melalui penggunaan Sistem Lapordiri, UPM-ID diaktifkan pada hari staf melapor diri di PTJ masing-masing, tetapi kebolehgunaan UPM-ID ini BERGANTUNG kepada Urusetia di Pejabat Pendaftar melaksanakan proses salin fail (proses memasukkan/memindahkan rekod pekerja, pekerjaan dll. ke dalam Sistem eIHRAMS).

    30
    Bila saya boleh guna sistem perakam waktu selepas melapor diri bertugas (staf baharu/lanjutan kontrak) ?

    Semua sistem yang menggunakan UPM-ID boleh digunakan sekiranya UPM-ID telah diaktifkan.

    31
    Betulkah lapor diri kini dilaksanakan secara online? Adakah ia akan mempercepatkan tempoh pengaktifan UPM-ID?

    Sistem lapor diri secara online berfungsi untuk mengautomasikan proses lapor diri staf, cepat atau tidak bergantung kepada proses verifikasi/pengesahan yang dibuat oleh Urusetia di PTJ dan di Pejabat Pendaftar.

    32
    Bagaimana saya ingin menukar kata laluan UPM-ID?  

  • Untuk pelajar UPM, sila akses url ini : https://upm-id.upm.edu.my/student 
  • Untuk staf UPM, sila akses URL ini : https://upm-id.upm.edu.my/staff/
  • 33
    Bagaimana untuk mengaktifkan UPM-ID saya?  

    Mohon rujuk panduan dengan klik pada kategori anda :

  • Staf UPM
  • Pelajar UPM
  • 34
    Apakah sistem yang diakses menggunakan UPM-ID (SSO)?

    Sistem yang boleh diakses menggunakan UPM-ID, boleh disemak melalui Portal Putra UPM.

    35
    Adakah boleh menggunakan mail aliases yang sama sekiranya saya (bekas pelajar UPM) menyambung pelajaran sebagai pelajar Master/PhD di UPM?

    Tidak boleh.


    Putra®VID
    36
    Apakah OS telefon pintar yang sesuai digunakan?

    Putra®VID Mobile Apps hanya serasi dengan telefon pintar dengan  OS Android versi 5.0 dan ke atas.  Walau bagaimanapun, pengguna telefon pintar  dengan OS Android yang lebih rendah boleh menggunakan versi WEB di URL https://putravid.upm.edu.my

    37
    Bolehkah kad maya tersebut dicetak?

    Ya boleh. Bagi pelajar yang tidak mampu untuk memiliki atau tidak mempunyai telefon pintar, PutraVID mempunyai kemudahan cetakan “hardcopy” dimana kad pelajar maya boleh dicetak untuk dibawa bersama semasa berurusan  dalam kampus. Cetakan ini juga boleh digunakan jika telefon pintar hilang, tertinggal atau kehabisan bateri.  Ianya boleh digunakan  apabila capaian ke rangkaian Internet terputus atau semasa berlaku kemalangan atau kecemasan.

    38
    Bolehkah salinan disimpan dalam telefon pintar?

    Pelajar/Staf juga boleh  menyimpan “screenshot” muka depan dan muka belakang PutraVID dalam telefon sebagai alternatif kepada cetakan.

    39
    Siapakah yang wajib menggunakan Putra®VID?

    Pelaksanaan Putra®VID adalah hanya untuk pelajar UPM kemasukan sesi 2018/2019 sahaja.

    40
    Data plan saya kehabisan. Bagaimana untuk muat turun aplikasi Putra®VID?

    Pelajar tidak semestinya melanggan untuk “pelan data” kerana pelajar boleh mencapai Putra®VID di dalam kampus  menggunakan kemudahan Wifi PutraHotspot secara PERCUMA.

    41
    Adakah Putra®VID selamat digunakan?

    Putra®VID dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan iaitu :

  • Login & Password UPM ID
  • QRCode sebagai kekunci kedua
  • Gambar pemilik yang sah dari sistem
  • Kemudahan menukar kombinasi QRCode sendiri oleh pelajar
  • Kemudahan login kepada Putra®VID menggunakan kawalan cap jari telefon pintar
  • Kawalan timeout aplikasi boleh di tetapkan sendiri oleh pelajar
  • 42
    Bagaimana instalasi Putra®VID?
    43
    Adakah kad matrik telah tidak digunakan bagi tahun depan atau masa akan datang?

    Kad matrik masih boleh digunakan pada tahun depan atau masa akan datang. Putra®VID wajib digunakan oleh pelajar baharu sesi 2018/2019. Walau bagaimanapun, pelajar lama (sedia ada) telahpun mempunyai Putra®VID. (Panduan pengguna).

    44
    Adakah diwajibkan semua pelajar UPM mempunyai telefon pintar bagi pengesahan kehadiran dan peminjaman buku di perpustakaan?

    Telefon pintar adalah wajib sekiranya ingin melaksanakan instalasi aplikasi Putra®VID. Jika tidak mempunyai telefon pintar, kad matrik maya (Putra®VID) boleh dicetak melalui browser https://putravid.upm.edu.my dengan menggunakan komputer(notebook). Kad pelajar lama masih lagi boleh digunakan untuk sistem pinjaman buku di Perpustakaan. Sistem pinjaman buku dan gate di Perpustakaan sedang dalam proses naik taraf bagi membolehkan penggunaan Putra®VID (jangkaan siap pada Oktober/November 2018). Sekiranya sistem telah dinaik taraf, Putra®VID wajib digunakan untuk gate (akses masuk). Sistem pinjaman buku yang telah dinaik taraf boleh menggunakan kad pelajar lama dan juga Putra®VID.


    MULTIMEDIA
    45
    Di mana boleh dapatkan lagu "We Love UPM"?

    Lagu ini boleh diakses di You Tube UPM.

    Kemaskini:: 26/11/2018 [nazlina]

    PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (iDEC)
    Universiti Putra Malaysia
    43400 UPM Serdang
    Selangor Darul Ehsan
    03 97691990
    03 97693003
    B1566693690