Anda perlu mengisi borang permohonan secara atas talian melalui Sistem Perkhidmatan ICT (http://spict.upm.edu.my).
Pegawai perlu mengisi borang permohonan baikpulih atas talian di http://spict.upm.edu.my. Isi borang yang disediakan secara atas talian mengikut masalah yang anda hadapi.
Permasalahan ini perlu emailkan kepada eclaim.bursar@upm.edu.my
Untuk hebahan maklumat kepada semua warga UPM, perlu emelkan kepada buletin@upm.edu.my. Pihak PSPK akan melaksanakan semakan dan tapisan sebelum diemelkan kepada warga UPM (staf UPM sahaja).
Permohonan perlu mendapatkan kelulusan daripada Pengarah, Pusat Strategi dan Perhubungan Korporat dan dilampirkan bersama dalam permohonan melalui Sistem Perkhidmatan ICT (SPICT).
Untuk aduan berkaitan PutraODL sila hubungi pentadbir sistem di talian 03-89593408 atau emel putraodl.upmet@gmail.com
Permohonan bawa baki cuti perlu di beritahu terlebih dahulu kepada kerani cuti setiap PTJ.
Sekiranya ia tidak dapat diselesaikan di PTJ. Sila maklumkan dengan Pejabat Pendaftar.
Semua masalah dengan Buletin UPM hendaklah merujuk kepada Puan Mariam di talian 03 9769 6013.
Permasalahan berlaku sama ada :
Emelkan aduan/permasalahan berkaitan PRIMS ke alamat bgp.rmc@upm.edu.my atau km@upm.edu.my
Emelkan aduan/permasalahan berikut ke alamat cadeinovasi@upm.edu.my atau hubungi di talian 03 9769 6136/6139.
Klik di sini untuk panduan penggunaan.
Akses laman web Putra Blast pada menu Helpdesk (http://learninghub.upm.edu.my/hub2/HelpDesk.html)
Sila hubungi urus setia Seksyen Perolehan (Tender), Pejabat Bendahari UPM (http://www.bursar.upm.edu.my/bahagian_dan_seksyen_kewangan/bahagian_kewangan_pengurusan_perolehan-9831)
Sila hubungi urus setia Seksyen Perolehan (Tender) (http://www.bursar.upm.edu.my/bahagian_dan_seksyen_kewangan/bahagian_kewangan_pengurusan_perolehan-9831)
Klik di sini untuk panduan pengguna.
Jika aduan e-claims :
Emelkan kepada eclaim.bursar@upm.edu.my atau hubungi 03-9769 6610
How to access the Financial System of Universiti Putra Malaysia (UPM)?
Senarai Perisian berlesen yang disediakan oleh pihak iDEC boleh rujuk di sini.
Setelah staf/pelajar tidak lagi berkhidmat/belajar di UPM, perisian Office 365 tidak boleh digunakan. Perisian tersebut menggunakan data UPM-ID. Sekiranya status tidak aktif, perisian dan sistem di UPM tidak boleh digunakan atau diakses.
Mohon klik di sini untuk panduan instalasi Office 365.
Untuk staf UPM (status Aktif) Lengkapkan permohonan melalui Sistem Perkhidmatan ICT (SPICT) dengan menyatakan maklumat berikut :
Masalah ini berlaku disebabkan Pejabat Pendaftar belum mengaktifkan status anda. Sila hubungi Seksyen Pelantikan, Pejabat Pendaftar jika menghadapi masalah ini.
Permasalahan ini perlu dirujuk dengan pihak iDEC ICT Support dengan whatapp di talian 9769 1990 atau email kepada idec_ictsupport@upm.edu.my
Login menggunakan UPM-ID setelah akses ke laman web http://mail.student.upm.edu.my
Staf :
Email UPM adalah menggunakan pakej G suite for Education sahaja dan mungkin terdapat akses terhad untuk fungsi tertentu.
Pelajar UPM yang akan bergraduat masih boleh mengakses emel sehingga selesai urusan graduasi. Sekiranya pelajar telahpun menamatkan sesi pembelajaran dan berstatus graduat, emel tidak boleh diakses. Pelajar yang telah bergraduat dan ingin mengakses semula emel UPM, permohonan secara rasmi dengan justifikasi perlu dimajukan kepada Sekolah Pengajian Siswazah (SGS) atau Bahagian Kemasukan dan Bahagian Urus Tadbir Akademik.
Emel yang telah dihantar tidak boleh ditarik semula (undo) atau dibuang (delete) kecuali pengguna telah meletakkan masa (set time) untuk undo message (maksimum 30 saat)
Penyelidik dan staf sambilan boleh memohon akaun e-mel UPM dan perlu melalui Ketua Penyelidik (penyelidikan) atau Ketua Jabatan (staf sambilan).
Boleh merujuk kepada Garis Panduan E-mel UPM.
Melalui penggunaan Sistem Lapordiri, UPM-ID diaktifkan pada hari staf melapor diri di PTJ masing-masing, tetapi kebolehgunaan UPM-ID ini BERGANTUNG kepada Urusetia di Pejabat Pendaftar melaksanakan proses salin fail (proses memasukkan/memindahkan rekod pekerja, pekerjaan dll. ke dalam Sistem eIHRAMS).
Semua sistem yang menggunakan UPM-ID boleh digunakan sekiranya UPM-ID telah diaktifkan.
Sistem lapor diri secara online berfungsi untuk mengautomasikan proses lapor diri staf, cepat atau tidak bergantung kepada proses verifikasi/pengesahan yang dibuat oleh Urusetia di PTJ dan di Pejabat Pendaftar.
Untuk pelajar dan staf UPM, sila akses url ini : https://upmid.upm.edu.my
Sistem yang boleh diakses menggunakan UPM-ID, boleh disemak melalui Portal Putra UPM.
Tidak boleh.
Untuk aduan berkaitan PutraODL sila hubungi pentadbir sistem di talian 03-89593408 atau emel putraodl.upmet@gmail.com
Supervisor/Pensyarah perlu menghantar surat rasmi pengesahan yang mengandungi maklumat berkaitan Enumerator/RA di bawah seliaan bagi tujuan pendaftaran ID secara manual. Emelkan kepada putrahotspot@upm.edu.my dan salinan kepada Ketua Seksyen ICT PTJ. Mohon dinyatakan dalam surat rasmi tersebut maklumat seperti berikut :
Klik di sini untuk panduan lengkap.
Lagu ini boleh diakses di You Tube UPM.
Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan bagi tujuan mengadakan mesyuarat, aktiviti atau pengajaran dan pembelajaran secara atas talian. Pusat Pembangunan Maklumat dan Komunikasi (iDEC) telah menyediakan laman web khas bagi panduan medium Persidangan Video yang boleh diakses melalui URL https://idec.upm.edu.my/vcguide.
Ya, sila klik di sini.
Ya, untuk rujukan sila klik di sini.
Untuk panduan penggunaan persidangan video, nota boleh diakses melalui pautan berikut :
Kemaskini:: 30/01/2024 [nazlina]
Universiti Putra Malaysia
UPM Putra InfoPort - IOI Resort
Jalan Kajang - Puchong
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan