Perancangan Strategik Agensi Sektor Awam | PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (iDEC)
» ARTIKEL » Perancangan Strategik Agensi Sektor Awam

Perancangan Strategik Agensi Sektor Awam

Sumber : Perancangan Strategik Agensi Sektor Awam (MAMPU)

 

PENGURUSAN STRATEGIK

Pengurusan strategik merupakan proses berterusan yang perlu dilaksanakan oleh sesebuah agensi merangkumi beberapa elemen penting seperti :

  1. memahami kedudukan strategik agensi;
  2. mengenalpasti dan membangunkan pilihan-pilihan strategi dan program;
  3. melaksanakan strategi-strategi dan program yang dipilih;
  4. menilai pencapaian pelaksanaan yang ditetapkan; dan seterusnya
  5. membuat penambahbaikan yang bersesuaian

 

RASIONALISASI KEPERLUAN PENGURUSAN STRATEGIK

  1. Perkongsian sumber dan kepakaran
  2. Pengurusan kewangan dan perbelanjaan berhemah (pendekatan Outcome Based Budgeting)
  3. Kolaborasi Strategik
  4. Sejajar dengan Agenda Negara/Dasar Nasional seperti RMKe-11
  5. Ekspektasi tinggi daripada pelanggan dan stakeholders
  6. Penurunan kuasa (empowerment)
  7. Cabaran membentuk tadbir urus yang strategik dan bersepadu
  8. Public engagement (Era Government knows best is over)
  9. Sistem penyampaian yang mesra pelanggan dan memudahkan rakyat


    < Maklumat lanjut >
 

Tarikh Input: 21/07/2020 | Kemaskini: 21/07/2020 | nazlina

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (iDEC)
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03 97691990
03 97693003
SXDdDAn~

Hello!